Els innovadors, seguidors del Be-bop,
derivaran en els següents estils clàssics:
cool (fresc): 1950 es el que practiquen els
seguidors de Dizzy Gilliespie. Ha de ser fresca, desapassionada, sense vibratos
ni expressions emotives de cap mena. El balanceig del swing es substituït per
una pulsació mecànica. Miles Davis en la seva orquestra capitol.
Third stream (tercer corrent); s’aproxima a la
musica contemporània europea. La composició passa per damunt de la
interpretació (totalment oposat al jazz tradicional). Alguns noms representatius
com Gil Evans (1912-1988) que va arrengar el famós concert d’aranjuez de
Rodrigo perquè l’enregistrés Miles Davis. L’any 1951 es crea el Modern Jazz Quartet, un dels seus LPs porta
per títol precisament third stream music (1959).
Dave Brubeck 1920- excel·lent compositor.
Hard bop: apareix a NY com a reacció a la degradació
dels dos estils anteriors. Iniciats per joves musics de color, als procediments
i formes del Be-bop inicial però encara mes agressiu. El conjunt més
representatiu és el de Jazz Messengers organitzats pel bateria Art Blakey cap a
1954.
Free jazz: (anys 60) llibertat de musics per improvisar.
El free jazz és l’expressió musical dels moviments més radicals dels negres
americans. La musica negra s’allibera. Un dels musics mes representatius d’aquesta
tendència es Ornette Coleman.
Fusió: ja dels anys 40 el jazz havia integrat
ocasionalment elements de la musica cubana. Durant els anys 60 apareixen
intents de renovar el jazz incorporan-hi elements d’altres llenguatges
musicals, principalment de la musica brasilera, llatinoamericana i el rock.
Miles Davis va donar el primer gran pas amb el seu àlbum bitches brew.
Comentarios
Publicar un comentario